Photoshopat är det nya kvinnoidealet



Så här såg majnumret ut av Vogue Turkiet. Benet är inte proportionerligt med resten av kroppen. Det kan vem som helst se och jag blir faktiskt väldigt upprörd. Desamma gäller den mycket omtalade bilden tidigare i våras så Ralph Lauren hade en modell vars midja var mindre än huvudet.

 

Att alla bilder till omslag, reklam osv. photoshopas är verkligen inte en nyhet, det vet varenda människa, men att skillnaderna är så extrema är sjukt. Bilden av kvinnan under 00-talet är så långt ifrån okej som det går att komma. För varje år som går blir omslagsflickorna (då menar jag fashion, inte herrtidningar) smalare och smalare. Jag undrar när det kommer till gränsen då det är nog, när det inte går att ha smalare kvinnor. Ska midjorna vara cm-tunna? Det som är det absolut värsta är att det här en av största industrierna i världen och miljontals flickor och kvinnor läser dessa tidningar och tittar på dessa bilden och påverkas – varje dag. Varje dag är det flickor som undermedvetet jämför sig med de pinnsmala modellerna. Jag skulle vilja påstå att nästan alla runt om mig, jag själv inkluderat, har gjort och gör det fortfarande. Det spelar ingen roll hur mycket man tränar, äter rätt för det är aldrig nog, omslagsflickorna är fortfarande smalare och mer vältrände. Vad jag stör mig mest på är att det ser så äkta ut, man retuscherar revbenen för att det ska friskt ut, trots att de sticker ut på de flesta modeller, man får dem att se friska ut!

 

Det irriterar mig så oerhört, varför ska man inte kunna ha en sund relation som tjej till både mat och träning, utan att behöva känna att man inte gör tillräckligt? Mat är det bästa som finns, det borde vara ett njutningsmedel som inte blir en börda varje morgon, förmiddag och kväll. Träning borde vara en energikälla och inte ett missbruk. Sundheten har bytts ut mot den överdimensionerade sundheten som bara blir negativ. Man kan inte säga att modeller, flickor som vill efterlikna modeller och andra människor som försöker leva såhär,lever ett sunt och friskt liv med grönsaker och träning, de lever i ett fångenskap i sin egna kropp. Maten blir fiende och hårdträning ens cellkamrat. Varför är det så omöjligt att leva efter ett friskt ideal och inte ett photoshopat, är det så extremt viktigt för massmedia och modeindustrin att göra sina ansikten utåt så smala att midjan blir mindre än huvudet och benet större än överkroppen? Varför bidra till ätstörningar och negativa självkänslor och störda kroppsuppfattningar, när man istället kan påverka positivt?

 

Jag blir så arg, men jag är inte bättre själv. Vi påverkas alla på ett eller annat sätt, förhoppningsvis genom att se det för vad det är - en missvisande bild.

 

 

Bild: Fashion Flash


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0