18.04 Framtid

Åh, härligheten av att det bara är två dagar kvar och sedan så är man ledig i två månader... Jag hade också betygssamtal idag och MVG:na rullade in (utan att låta alldeles för självgod), men det kommer behövas bra betyd dit jag ska. Jag kom nämligen på igår vad jag ska göra efter gymnasiet. Med andra ord har jag hittat den utbildning jag vill gå, och det är inte i New York utan in London, betydligt närmre hem än NY.
Skolan heter London College of Fashion och utbildningen heter MA  Fashion Journalism, den är uppdelad i fyra delar som gör att man lättare ska förstå modeindustrins kretsar, första delen handlar om kulturella aspekter, andra handlar om att förstå skrivspråk, tredje delen handlar om modemediats roll och den fjärde och sista delen handlar om publiceringen.
Den är en utbildning som kommer ta 15 månader, så min plan är att låta syon hjälpa mig direkt efter sommarlovet, med sådant som bostad och stipendium.
Det som fick mig att välja London istället för New York var att jag jämförde de brittiska modemagasinen med de amerikanska och kom fram till att jag egentligen inte alls gillar de amerikanska lika mycket som de brittiska. Jag känner väldigt starkt att det är det här som jag vill göra. 

Career prospects:
" Master's graduates have an acknowledged advantage in the employment market, obtaining work in a wide range of vocational and academic fields related to fashion. Previous MA Fashion Journalism graduates are now working in areas such as magazine and newspaper journalism, magazine styling and image making, lecturing in cultural studies and researching and developing concepts for television."

Den typ av examen som man får är en så kallad Master's degree, vilket betyder att det är som en akademisk examen. Det kommer bli en utmaning men det är något som jag verkligen vill göra, jag vet att det antagligen kommer finnas tillfällen då man bara vill ge upp och åka hem, men jag ska kämpa. Jag vet också att det är två år kvar innan det blir riktigt aktuellt, men ändå det är ett mål som jag ska försöka uppnå.  

Kommentarer
Postat av: din fantastiske vän & främste basgrupp-medlem helena,

Va roligt, snacka tufft! :D

2009-06-09 @ 18:53:11
Postat av: Hanna

Yey, underbar dag igår var det i alla fall :) Vad sägs om en fika på söndag? HUrsomhelst, vi lär ju ses ikväll, vad ska du ha på dig? <3

2009-06-10 @ 10:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0